Kul Nesimi Sözleri ve Hayatı

söz kimin

Bu sayfada Halk ozanı Kul Nesimi ait 7 adet sözleri / alıntıları ve hayatı yer almaktadır. Kul Nesimi kimdir? Ölüm / doğum tarihi kaçtır? Kul Nesîmî mesleği, nereli, hayatının özeti, kısaca özgeçmişi, kaç yaşında gibi bilgilere ulaşacaksınız.

Kul Nesimi
  • Adı: Kul Nesimi
  • Doğum: 14. yüzyıl
  • Mesleği: Halk ozanı
Kul Nesimi Kimdir Sayfası

Bu sayfada Kul Nesimi hayatının özeti yani kısaca hayatı hakkında bilgi vermeye çalışacağız. Kul Nesimi sayfasında hata veya düzeltme bildirimi için lütfen çekinmeden bizimle irtibata geçiniz. Bildirin.

Doğum ve ölüm taɾihleɾiyle neɾeli ol­duğu kesin olaɾak bilinmemektediɾ. İsim benzeɾliğinden dolayı uzun süɾe Seyyid Nesîmî ile kaɾıştıɾılan Kul Nesîmi'nin asıl adının Ali olduğu, "Mahlasım Nesîmî is­mim Ali'diɾ" mısɾaından anlaşılmaktadıɾ. Soyunun XIV. yüzyılda yaşamış Said Emɾe'den geldiğini, "Ceddim Saîd Emɾe'diɾ. Neslinde saîd oluɾ" mıs­ɾalaɾında bizzat kendisi söylemektediɾ. Kul Nesîmî, "Nesîmî" mahlasını Seyyid Nesîmi'ye duy­duğu hayɾanlıktan dolayı almış, "Ben ol sâdık kulam ki Ca'feɾiyem Hakikat söyleɾem ben Haydaɾîyem" mısɾalaɾıyla da Ca'feɾî ve Haydaɾi olduğunu beliɾtmiş­tiɾ. Onun adından ilk de­fa Sadettin Nüzhet Eɾgun söz etmiştiɾ.

Şaiɾ, Seyyid Nesîmi'nin idam edilişini (1418) dile ge­tiɾdiği biɾ gazelinde, "İki yüz altmış döɾt yıldan sonɾa Bu nazm ile bunu ettim iz­hâɾ" diyeɾek 1085 (1674) yılında hayatta olduğunu açıklamakta­dıɾ. Ayɾıca Kul Nesîmî'nin biɾ kısım şiiɾle­ɾinin XVII. yüzyılda yazılmış cönkleɾde yeɾ alması, bu yüzyılda yaşamış başka şaiɾle­ɾin ona naziɾeleɾ yazması ve İɾan'la yapı­lan savaşlaɾla ilgili bazı taɾihî olaylaɾın iz­leɾine ɾastlanması onun XVII. yüzyılda ya­şadığı kanaatini kuvvetlendiɾmektediɾ. Ba­zı taɾihî kaynaklaɾdan, Anadolu'daki Alevî kızılbaş topluluklaɾının İɾan şahlaɾı lehine başlattıklaɾı ayaklanmalaɾda Pîɾ Sultan gibi önemli ɾol oynayan şaiɾleɾden biɾinin de Kul Nesîmî olduğu anlaşılmaktadıɾ.



İyi bir eğitim gördüğü ve şiirlerinde çe­şitli âyetlerin yer almasından Araρça bil­diği anlaşılan Kul Nesîmî kuvvetli bir şair­dir. Hz. Ali sevgisi, on iki imama bağlılıkla Ca'ferî-Alevî inancı şiirlerinde önemli bir yer tutar. İnsanî aşk şiirlerinde yer verdiği diğer bir konudur. Ayrıca didaktik mahi­yette ve nasihat türünde şiirleri de var­dır. sozkimin.com Daha çok aruz veznini kullanan Kul Nesîmî. bu tarz şiirlerinde aynı vezni kul­lanan diğer saz şairlerine göre daha ba­şarılı olmakla beraber asıl şairlik gücünü hece vezniyle yazdığı şiirlerde göstermiş­tir. Dilinin sade. üslûbunun tabii oluşu ve duygularındaki samimiyet şiirlerinin halk tarafından ilgi görmesinin belli başlı se­beρleridir.

Seyyid Nesîmî'nin şiirleriyle karışan bazı manzumelerinde bu şairin etkisi aςık bir şekilde görülmektedir. Dinî-tasavvufî şiirlerinden birkaςı tekkelerde makam eşliğinde ilâhî olarak okunmuştur. Hece ve aruz vezniyle yazdığı 100'den fazla şiiri Cahit Öztelli tarafından ςeşitli cönklerden toplanarak Onyedinci Yüz­yıl Tekke Şairi Kul Nesîmî adıyla ya­yımlanmıştır (Ankara 1969).
kaynak: TDV İslâm Ansiklopedisi

Kul Nesimi Sözleri 7 Adet

Aşağıdaki Kul Nesimi sözleri hakkında hata olduğunu düşünüyorsanız veya sayfamızda bulunmayan Kul Nesimi sözlerini sayfaya ilave etmemizi istiyorsanız irtibata geçiniz. Bildirin.

GEL BENİ AĞLATMA ŞAH'IM

Gel beni ağlatma Şah'ım
Ben sana kullar olayım
Gel bana ceylan bakışlım
Ben sana kullar olayım

Bir gonca bülbülün idim
Geldim dalında ötmeye
Şânına ağlatma düşmez
Ben sana kullar olayım

Açtım zülfümü telinden
Zülüfün ucu mâh gibi
Kesip de yabana atma
Ben sana kullar olayım

Nesimî cân Nesimî
Derdime bir çâre kıl
Ezelden seni sevdim
Ben sana kullar olayım

ŞEM'E DÜŞEN PERVANELER

Şem'e düşen pervaneler
Gelsin bir hoşça yanalım
Aşka düşen divâneler
Gelsin bir hoşça yanalım

Yanmaktır bizim kârımız
Harcedelim hep varımız
Pervaneler yaranımız
Gelsin bir hoşça yanalım

Varın söylen şol bülbüle
Neden âşık olmuş güle
Ermek istersen ol
Kül'e Gelsin bir hoşça yanalım

Bülbül yuvan yıkıldı mı
Yavrun yere döküldü mü
Ölüm sana dokundu mu
Gelsin bir hoşça yanalım

Nesimî döğünsün taşlar
Akıtalım gözden yaşlar
Hak tariktir hey kardaşlar
Gelsin bir hoşça yanalım

UYKUDAN UYANMIŞ ŞAHİN BAKIŞLIM

Uykudan uyanmış şahin bakışlım
Dedim sarhoş musun söyledi yok yok
Ak ellerin elvan elvan kınalım
Dedim bayram mıdır söyledi yok yok

Dedim ne gülersin dedi nazımdır
Dedim kaşın mıdır dedi gözümdür
Dedim ay mı doğdu dedi yüzümdür
Dedim ver öpeyim söyledi yok yok

Dedim aydınlık var dedi aynımda
Dedim günahım çok dedi boynumda
Dedim mehtab nedir dedi koynumda
Dedim ki göreyim söyledi yok yok

Dedim vatanın mı dedi ilimdir
Dedim bülbül müdür dedi dilimdir
Dedim Nesimi Şah dedi kulumdur
Dedim satar mısın söyledi yok yok

YANDI YÜREK YAR ELİNDEN

Yandı yürek yâr elinden
Bilmem yara ne edeyim
Takatım yok dosta varam
Çare bilmem ne edeyim

Bir yara dışardan olsa
Halk ona bir merhem çalar
Benim yaram içerdendir
Çare bilmem ne edeyim

İki hekim geldi üstüme
Biri dilli birisi lal
Dilliye cevap veremedim
Bilmem ki lala ne deyim

Nesimi'ye dediler ki
Derdine bir derman ara
Bize derman Hakk'tan ola
Çare bilmem ne edeyim

SORMA MEZHEBİMİZİ

Sorma be birader mezhebimizi
Biz mezhep bilmeyiz yolumuz vardır
Çağırma meclis-i riyaya bizi
Biz şerbet bilmeyiz dolumuz vardır

Biz müftü bilmeyiz fetva bilmeyiz
Kıl ü kal bilmeyiz ifta bilmeyiz
Hakikat bağında hata bilmeyiz
Şah-ı Merdan gibi ulumuz vardır

Bizlerden bekleme zühd ü ibadet
Tutmuşuz evvelden rah-ı selamet
Tevalla olmaktır bize alamet
Sanma ki sağımız solumuz vardır

Ey zahit surete tapma hakkı bul
Şah-ı velayete olmuşuz hep kul
Hakikat şehrinden geçer bize yol
Başka şey bilmeyiz Ali'miz vardır

Nesimi esrarı faş etme sakın
Ne bilsin ham ervah likasın hakkın
Hakk'ı bilmeyene Hak olmaz yakın
Bizim Hak katında elimiz vardır

CANIM ERENLERE KURBAN

Canım erenlere kurban
Serim meydanda meydanda
İkrarım ezelden kadim
Canım meydanda meydanda

Yanarım yoktur dumanım
Gönlümde yoktur gümanım
Al malım bağışla canım
Varım meydanda meydanda

Kellem koltuğuma aldım
Kan ettim kapuna geldim
Ettiğime pişman oldum
Darım meydanda meydanda

Münkir rakipten kaçın
Müminim hülle don biçin
Ben bülbülüm bir gül için
Zarım meydanda meydanda

Gerçek olan olur gani
Gani olan olur veli
Nesimi'yem yüzün beni
Derim meydanda meydanda

BEN YİTİRDİM BEN ARARIM

Ben yitirdim ben ararım
Yâr benimdir kime ne
Gah giderim öz bağıma
Gül dererim kime ne

Gâh giderim medreseye
Ders okurum Hak için
Gâh giderim meyhaneye
Dem çekerim kime ne

Sofular haram demişler
Bu aşkın şarabına
Ben doldurur ben içerim
Günah benim kime ne

Ben melâmet Hırkasını
Kendim giydim eğnime
Ar ü namus şişesini
Taşa çaldım kime ne

Sofular secde ederler
Mescidin mihrabına
Yâr eşiği secdegâhım
Yüz sürerim kime ne

Gâh çıkarım gökyüzüne
Hükmederim kaftan kafa
Gâh inerim yeryüzüne
Yâr severim kime ne

Kelp rakip böyle diyormuş
Güzel sevmek pek günah
Ben severim sevdiğimi
Günah benim kime ne

Nesimî'ye sordular ki
Yârin ile hoş musun
Hoş olayım olmayayım
O yâr benim kime ne

Yorumlar 2 Adet

Perihan

A..

İmadeddin Nesimi (1369 Azerbaycan Şamakı- 1417 Halep) bilgilerinize ..

Perihan

Bahar Turkel

XIV. yüzyılda Bağdat'ta doğmuş, Halep'te derisi yüzülerek öldürülmüş tasavvuf şairi Seyyit Nesimî ile XVII. yüzyılda yaşadığı sanılan Kul Nesimi'yi birbirine karıştırmamak gerekir.

Asıl adı Ali olan Kul Nesimi'nin yaşamı pek bilinmiyor. Cahit Öztelli'nin yaptığı son araştırmaya göre, "XVII. yüzyılın ünlü Bektaşî ve Hurufî şairidir. Soyu XIV. yüzyılın ünlü şairlerinden ve Yunus Emre izleyicilerinden Sait Emre'ye dayanır, iran Safavi şahlarının Anadolu üzerindeki egemenliğini sağlamak yolunda sürdürülen siyasal çabalara katılmış, bu yüzden Alioğlu ve Dedemoğlu'yla birlikte kovuşturmalara uğramıştır. Sonunun nasıl bittiğini gösterecek belge yoktur."

Kul Nesimi'nin doğum yeri ve yılı gibi ölüm yeri ve yılı da bilinmiyor. Ancak şiirlerinden 1668'de sağ olduğu, Bektaşiliğe bağlandığı, sağlam bir öğrenim gördüğü, tasavvuf ve din konularını iyi bildiği anlaşılıyor.

Kul Nesimi'nin hem hece, hem de aruzla şiirleri vardır. İki ölçüyü de beceriyle kullandığı, inancıyla sanatını atbaşı götürdüğü görülmektedir. Aşk konusuna da değinmekle birlikte, daha çok din ve tasavvuf inancını yansıtan lirik nefesleriyle ün kazanmıştır. Bunlardan bazıları bestelenmiştir.

Yorum Yaz

Kim Söylemiş Olabilir

Terzi kolların kırılsın; gerçek de bana dar geliyor.

Misafirlerin Baktığı

söz kimin Alfabetik Liste